633

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KĄTACH WROCŁAWSKICH

z dnia 25 października 2001 r.

w sprawie nadania statutu sołectwa

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust 1, art. 36 ust. 2 i art. 48 ust. 1, w związku z art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) Rada Miejska w Kątach Wrocławskich uchwala Statut Sołectwa Smolec.

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Sołectwo Smolec jest jednostką pomocniczą Gminy Kąty Wrocławskie dla wykonywania jej zadań i nie posiada odrębnej osobowości prawnej.

2. Sołectwo Smolec obejmuje swym zasięgiem obszar zaznaczony na mapie sytuacyjnej, stanowiącej załącznik do niniejszego statutu.

§ 2

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

1. Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Kąty Wrocławskie.

2. Sołectwie - należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną w § 1 niniejszego statutu.

3. Statucie - należy przez to rozumieć statut sołectwa.

4. Sołtysie - należy przez to rozumieć organ wykonawczy sołectwa.

5. Przewodniczącym Rady Sołeckiej - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Sołeckiej sołectwa.

6. Zebraniu Wiejskim - należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa.

7. Radzie Sołeckiej - należy przez to rozumieć organ wspierający Sołtysa.

R o z d z i a ł II

Zakres działania sołectwa

§ 3

1. Podstawowym celem utworzenia i działania sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji zadań gminy z uwzględnieniem potrzeb
indywidualnych wspólnoty mieszkańców tego sołectwa.

2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań gminy poprzez:

a) inicjowanie działań organów gminy,

b) opiniowanie projektów rozstrzygnięć organów gminy,

c) podejmowanie rozstrzygnięć,

d) podejmowanie innych czynności i działań.

3. Działania, o jakich mowa w ust. 2, mogą być podejmowanie jedynie w zakresie spraw określonych niniejszym statutem.

§ 4

Do zakresu działań sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne sołectwa niezastrzeżone ustawami i statutem gminy na rzecz organów gminy, administracji rządowej i innych podmiotów, a w szczególności:

1) opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa, tj. regulacji prawnych dotyczących: tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej, w tym zmiana granic czy nazwy sołectwa, zmiana statutu sołectwa, przekazanie lub odebranie sołectwu składników majątkowych należących do gminy jako właściciela,

2) wystąpienie do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw publicznych sołectwa lub jego części, których załatwienie wykracza poza możliwości sołectwa,

3) współpraca z radnymi, głównie przez ułatwienie im kontaktu z wyborcami,

4) współpraca z właściwymi organami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury fizycznej, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

5) organizowanie przez mieszkańców sołectwa wspólnych prac społecznie użytecznych.

R o z d z i a ł III

Organy sołectwa i zakresy ich kompetencji

§ 5

1. Organami sołectwa są Zebranie Wiejskie - jako organ uchwałodawczy - oraz Sołtys - jako organ wykonawczy.

2. Działania Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.

3. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata.

§ 6

1. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym sołectwa.

2. Zebranie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.

3. Do wyłącznych kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:

a) wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz ich odwołanie,

b) określanie przeznaczenia środków finansowych wydzielonych w budżecie gminy do dyspozycji sołectwa w ramach uprawnień przyznanych jednostce pomocniczej,

c) określenie przeznaczenia innych składników mienia komunalnego przekazanych sołectwu oraz dochodów z tego źródła w ramach uprawnień przekazanych przez Radę Miejską,

d) wyrażenie stanowiska sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa lub gdy o zajęcie stanowiska wystąpi organ gminy,

e) opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach lokalnych sołectwa o podstawowym znaczeniu (tworzenie, łączenie, podział i znoszenie jednostki pomocniczej).

§ 7

1. Do udziału w Zebraniu Wiejskim uprawnieni są wszyscy, którzy w dniu jego zwołania są stałymi mieszkańcami sołectwa i posiadają czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Miejskiej.

2. W przypadku, gdy Przewodniczący Zebrania poweźmie wątpliwości, czy dana osoba przybyła na Zebranie jest uprawniona do brania w nim udziału, może zażądać okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość lub udzielenia ustnych wyjaśnień.

§ 8

1. Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Sołtysa lub na wniosek organów gminy w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.

2. Sołtys zobowiązany jest również do zwołania Zebrania na pisemny wniosek 10% osób uprawnionych do udziału w Zebraniu. W takim przypadku Sołtys zobowiązany jest do zwołania Zebrania w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.

3. O miejscu i terminie Zebrania Sołtys powiadamia w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 9

1. Obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy Sołtys.

2. Pod nieobecność Sołtysa obradom Zebrania przewodniczy członek Rady Sołeckiej upoważniony przez Sołtysa.

3. W przypadku, gdy Sołtys nie może prowadzić zwołanego Zebrania i gdy nie udzielił upoważnienia żadnemu z członków Rady Sołeckiej, obradom Zebrania przewodniczy członek Rady Sołeckiej przez nie wybrany.

4. Zebranie jest ważne, gdy wzięła w nim udział 1/5 uprawnionych.

5. Jeżeli w Zebraniu nie wzięła udziału wymagana liczba mieszkańców, Sołtys wyznacza ponowny termin Zebrania za 30 minut. Zebranie przeprowadzone w drugim terminie jest ważne bez względu na liczbę jego uczestników.

§ 10

Przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do decydowania o:

1) kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców,

2) udzielaniu głosu poza kolejnością,

3) określaniu ilości czasu przeznaczonego dla każdego z mówców,

4) odebraniu głosu,

5) zamknięciu dyskusji.

§ 11

1. O ile ustawy lub niniejszy statut nie stanowią inaczej, uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają większością głosów osób uczestniczących w nim.

2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

§ 12

1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów gminy.

2. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:

a) przygotowywanie projektów uchwał Zebrania,

b) wykonywanie uchwał Zebrania,

c) gospodarowanie mieniem przekazanym sołectwu,

d) wykonywanie zadań wynikających z przepisów ogólnie obowiązujących, a w szczególności w zakresie obronności, ochrony przeciwpożarowej, inkasa niektórych podatków i opłat, zapobiegania klęskom żywiołowym i usuwania ich skutków.

§ 13

1. W zakresie określonym w §12 ust. 2 pkt a, c, d działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.

2. Rada Sołecka składa się z trzech do siedmiu osób.

3. Liczbę członków Rady Sołeckiej ustala wyborcze Zebranie Wiejskie.

§ 14

Do zadań i kompetencji Rady Sołeckiej należy:

1) przygotowywanie Zebrań,

2) zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa,

3) sporządzanie projektów wystąpień w sprawach wykraczających poza możliwości ich realizacji w ramach sołectwa,

4) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców,

5) współpraca z właściwymi organizacjami w celu wspólnej realizacji zadań,

6) wybór Przewodniczącego Rady Sołeckiej i zastępcy Przewodniczącego.

§ 15

Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

R o z d z i a ł IV

Zasady i tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej

§ 16

1. Wybory przeprowadza się z zachowaniem następujących zasad:

a) tajności,

b) bezpośredniości,

c) powszechności,

d) równości.

2. Uprawnionymi do głosowania są stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.

§ 17

1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza się w drodze uchwały Rady Miejskiej, tak by mogły one odbyć się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia jej kadencji.

2. Zebranie w sprawie wyborów organów sołectwa zwoływane jest przez Zarząd Miasta i Gminy, który w uzgodnieniu z ustępującym Sołtysem ustala dzień, godzinę i miejsce Zebrania. O dacie i miejscu Zebrania zawiadamia z upoważnienia Zarządu Sołtys, co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem.

§ 18

1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osób spośród uprawnionych do głosowania uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołectwa.

2. Do zadań komisji należy:

a) przyjęcie zgłoszeń kandydatów i ustalenia, czy nie istnieją przeszkody, o jakich mowa w § 16 ust. 2,

b) przeprowadzenie głosowania,

c) ustaleniu i przeprowadzeniu jego wyników,

d) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów (protokół podpisują członkowie komisji).

3. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów.

§19

1. Odwołania Sołtysa, przed upływem kadencji, może dokonać Zebranie z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Miejskiej. Odwołanie z inicjatywy Zebrania wymaga zatwierdzenia przez Radę Miejską.

2. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania uczestników Zebrania.

3. Odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków przed upływem kadencji następuje na wniosek Sołtysa.

§ 20

1. W razie odwołania Sołtysa Rada Miejska zarządza niezwłocznie ponowne wybory.

2. Ponowne wybory do Rady Sołeckiej zarządza Sołtys.

R o z d z i a ł V

Gospodarka finansowa sołectwa

§ 21

1. Sołectwo dysponuje środkami finansowymi wydzielonymi w budżecie gminy w wysokości określonej przez Radę Miejską.

2. Rada Sołecka może poszukiwać środków budżetowych poza budżetem gminy.

§ 22

W celu wydzielenia w budżecie gminy środków niezbędnych na realizacje zadań sołectwa Sołtys w terminie do 30 września każdego roku sporządza preliminarz wydatków i przekłada go Zarządowi Miasta i Gminy.

R o z d z i a ł VI

Nadzór nad działalnością sołectwa

§ 23

Nadzór nad działalnością sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

§ 24

Organami nadzoru nad działalnością sołectwa są: Rada Miejska, a w sprawach finansowych Skarbnik Gminy.

§ 25

Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania jednostki pomocniczej gminy oraz uczestnictwa w posiedzeniach organów.

§ 26

1. Sołtys obowiązany jest do przedłożenia Radzie Miejskiej uchwał Zebrania Wiejskiego w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

2. Uchwała Zebrania Wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna.

3. O nieważności uchwały w całości lub części orzeka Rada Miejska.

R o z d z i a ł VII

Przepisy końcowe

§ 27

Zmian niniejszego statutu dokonuje Rada Miejska.

§ 28

Traci moc uchwała nr XX/125/91 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 24 września 1991 r. w sprawie nadania statutu sołectw na terenie gminy Kąty Wrocławskie.

§ 29

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Przewodniczący
Rady Miejskiej
Jarosław Wojciechowski

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 25 października 2001 r. (poz. 633)